20/2/13
Γνωρίστε την "Ειμαρμένη" του Ανδρέα Μαριανού
Ο Ανδρέας Μαριανός, ένας από τους πιο συνεπείς Έλληνες μικρομηκάδες, σκηνοθέτης θεάτρου αλλά και συγγραφέας, ετοιμάζει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, «Ειμαρμένη» και το cinemag.gr μίλησε μαζί του.
Φέτος καλεσμένος στο 18ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ COSMOTE με το ντοκιμαντέρ «Ροντ Ντάντλεϊ: Ένας Αυστραλός Δημιουργεί στη Λομβαρδία» - ετοιμάζει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, «Ειμαρμένη», βασισμένη στην τελευταία του μικρού μήκους «Διαβόλου Κάλτσα».
Σύμφωνα με την επίσημη περίληψη της ταινίας, σ' ένα μικρό νησί, ένας άγιος που έδρασε πριν την Τουρκοκρατία, πρόκειται να αναγνωρισθεί επίσημα από την εκκλησία. Η εικόνα του, που έξι αιώνες σώζεται σ΄ ένα ξωκκλήσι στο κληροδότημά του, δεν έχει το πρόσωπό του. Μια παράξενη παράδοση, λέει πως ο άγιος έφυγε ένα βράδυ απ' την εικόνα, πήγε στο πανηγύρι και σκανδάλισε τους πιστούς και ντράπηκε να επιστρέψει. Τούτη η παράδοση, έγινε αιτία να καθυστερήσει η επίσημη αναγνώριση της πραγματικά άγιας Πολιτείας του.
Ένας συγγραφέας, που βιώνει ένα καταστροφικό διήμερο, στο πλαίσιο μιας προσωπικής αναζήτησης, θα ανακαλύψει πως κάποιος αγιογράφος που είχε κληθεί στα παλιά χρόνια να αγιογραφήσει το μικρό αυτό ξωκκλήσι, με την έκλυτη ζωή που έκανε, ήταν η αιτία ν αποδοθούν στον άγιο οι δικές του πράξεις. Επειδή οι νησιώτες κατέφυγαν στο έγκλημα, φόρτωσαν στον άγιο τα κρίματα του αγιογράφου του, πατώντας στο ατελές της αγιογραφίας.
Στην προσπάθειά του να ανακαλύψει την αλήθεια, ο Συγγραφέας θα έχει άσχημο τέλος. Το σώμα του ανακαλύπτεται κακοποιημένο καιρό μετά. Ένας ρεπόρτερ, που σ΄ όλη την ταινία κυνηγά ένα ρεπορτάζ για το κεντρικό δελτίο των εννέα, αναλαμβάνει να καλύψει το γεγονός, μα συναντά την κλειστή κοινωνία που αρνείται να μιλήσει.
Το cinemag.gr μίλησε με τον σκηνοθέτη για την ταινία του, τις δυσκολίες που συνάντησε και την απόφαση του να προχωρήσει σε ένα μεγάλου μήκους εγχείρημα. Διαβάστε τι μας είπε:
Τι είναι η «Ειμαρμένη» και τι πραγματεύεται;
Η «Ειμαρμένη» είναι κατά βάσιν, η ιστορία ενός εγκλήματος και παράλληλα μια αλληγορική ραψωδία για τη σημερινή υστερική εποχή. Χρησιμοποιεί μη συμβατικές φόρμες, δεν κατατάσσεται στο αστυνομικό είδος μα ούτε στη νουάρ γραφή.
Στο ξεκίνημα μαθαίνουμε πως κάποιος επώνυμος πέθανε σε ατύχημα. Συνεχίζουμε παρακολουθώντας, όσα τον οδήγησαν στο χαμό, ενώ παράλληλα παρακολουθούμε συλλήψεις. Εν τέλει αποκαλύπτεται πως είναι έγκλημα. Το «γιατί» του εγκλήματος αυτού, ξεδιπλώνεται μπροστά μας σιγά, σιγά.
Πώς προέκυψε η ιδέα για την ταινία και πώς η ανάγκη για ένα μεγάλου μήκους ντεμπούτο;
Στο πρώτο γύρισμα της [μικρού μήκους] «Διαβόλου Κάλτσα», οι φίλοι και συνεργάτες, προέτρεψαν για το εγχείρημα. Μπήκε μια άσκηση που τη βρήκα πειρασμό. Να εκμεταλλευθούμε το υλικό που θα προκύψει από το «Διαβόλου Κάλτσα» και με την προσθήκη άλλων τόσων γυρισμάτων να δημιουργηθεί μια εντελώς άλλη ταινία. Έτσι κι έγινε.
Το τελικό σεναριακό αποτέλεσμα, οδηγεί σε μια απολύτως διαφορετική ταινία. Η ανάγκη να κάνεις ταινίες είναι διαρκής, δεν καθορίζεται από το μήκος. Μια πιο σοβαρή αντιμετώπιση, έχει να κάνει με τις διασυνδέσεις, δε σχετίζεται με τις επιδόσεις στο σελιλόιντ κατ' ανάγκην.
Τι δυσκολίες συναντήσατε για την ολοκλήρωση της ταινίας και πώς τις αντιμετωπίζετε;
Με καλή διάθεση αντιμετωπίζουμε τα πάντα, κάθε άλλο είναι περιττή πολυτέλεια στην περίπτωσή μας. Η έλλειψη των χρημάτων ήταν η κύρια δυσκολία, τελικά όχι αξεπέραστη.
Απευθυνθήκαμε στο ΕΚΚ, ζητώντας το εξωφρενικό ποσό των 3.000 ευρώ, που είναι απαραίτητα για να τελειώσουμε. Εισπράξαμε αδιαφορία, παρ' ότι προθυμοποιηθήκαμε να δώσουμε το 50, ακόμα και το 70% της ταινίας, αντί 3.000.
Λύσαμε το πρόβλημα, με την έκδοση ενός «συλλεκτικού» DVD, συμβολικός τίτλος «Για την Ειμαρμένη», που περιέχει όλες τις μικρού μήκους ταινίες μου. 300 αριθμημένα αντίτυπα προς 10 ευρώ έκαστο, συλλέγουν το απαραίτητο ποσό. Ήταν βασικό πρόβλημα, μα όχι ικανό να μας σταματήσει.
Η αδιαφορία των διανομέων και του τύπου, επίσης. Μην ανήκοντας στην ομάδα των εκλεκτών, δεν είδαμε να εκδηλώνεται ενδιαφέρον στη διάρκεια της μέχρι τώρα διαδικασίας. Φωτεινή εξαίρεση, θα μου επιτρέψετε να την αναφέρω, η Athens News, ιστοσελίδες της Θεσσαλονίκης και σεις, τώρα. Ελπίζουμε να αλλάξει αυτό, ο κόσμος καλό είναι να ενημερώνεται.
Υπήρξαν κι άλλα προβλήματα που έφεραν εν κινδύνω την ταινία, μα τελικά η αγάπη που την περιέβαλλαν όλοι οι συντελεστές της, οδηγεί στο να ξεπερνιούνται και να ξεχνιούνται. Όταν με το καλό τελειώσουμε, θα'χω να πω περισσότερα για τα εμπόδια. Μα τώρα, σε κάθε γύρισμα, σε κάθε σκηνή που ολοκληρώνεται, βλέπουμε πόσο κοντά αγγίζουμε το όνειρο, ώστε περισσεύουν αρνητικές σκέψεις. Η ύπαρξη της «Ειμαρμένης» είναι ένα μικρό θαύμα, συντελείται χάρη στην αγάπη των συνεργατών και των 300 που θα ευαισθητοποιηθούν συνεισφέροντας - σίγουρα από εκείνα που δεν περισσεύουν.
Υπολογίζεται κόπια το Μάιο. Έχουμε την τελευταία βδομάδα γυρισμάτων μπροστά, χρειάζεται επαγρύπνηση διαρκώς. Η εικόνα είναι σχεδόν μονταρισμένη. Μένει η επεξεργασία του ήχου, που θα κρατήσει τρεις μήνες.
Στην ταινία εμφανίζονται οι ηθοποιοί: Γιάννης Ζουγανέλης, Άλκης Παναγιωτίδης, Καίτη Ιμπροχώρη, Αθηνά Παππά, Γιάννης Μποστατζόγλου, Ιωάννης Παπαζήσης, Στέργιος Ιωάννου, Μαρία Δρακοπούλου, Σωτήρης Ταχτσόγλου, Τάκης Βαμβακίδης, Κώστας Φλωκατούλας, Γωγώ Κώνστα, Δημήτρης Ξηρός, Δημήτρης Τσιλιφώνης, Λεωνίδας Αργυρόπουλος, Βασίλης Τσιπίδης, Κωνσταντίνος Ζαμπαράς, Νίκος Κακάλιος, Κώστας Καπετάνιος, Σπύρος Δρόσος, Ρέα Πεδιαδιτάκη, Ράνια Πρέβεζα, Μάριος Ντερντές, Γιώργος Αργυρόπουλος, Μιχάλης Ιατρόπουλος, Ιουλία Καλογρίδη, Έκτωρ Καλούδης και ο Δημήτρης Μπίτος
Την παραγωγή της ταινίας έχει αναλάβει ο Σταύρος Μελέας, την φωτογραφία ο Κώστας Σταμούλης, τη μουσική ο Αλέκος Βασιλάτος, το μοντάζ ο Γιώργος Πετράκης, τα σκηνικά και τα κοστούμια η Φάνια Κολαΐτη, τον ήχο οι Πέτρος Σμυρλής, Δημήτρης Γιαγκουρίδης και Στέφανος Ευθυμίου, το μακιγιάζ η Μάιρα Χρονοπούλου, και το στέντικαμ ο Γιώργος Γραμματικός.
Ρωμανός Αργυρόπουλος-Ιωάννου
e-go.gr