Οταν ο
άρχοντας του σουρεαλισμού συνάντησε το 1929 την Γκαλά Ντεβουλίνα βρήκε στο
πρόσωπό της μια δηλητηριώδη μούσα η οποία τον μύησε στη διαφθορά. Ενα
καινούργιο βιβλίο αποκαλύπτει τις λεπτομέρειες
Το γεγονός
ότι ο Σαλβαντόρ Νταλί έπεσε θύμα της ασίγαστης επιθυμίας της ρωσίδας συζύγου
του Γκαλά για χρήματα και νεαρούς άνδρες δεν αποτελεί πλέον μια απλή υπόθεση! Ο
Ιαν Γκίμπσον σε μια διαφωτιστική βιογραφία του μεγάλου καλλιτέχνη αποκαλύπτει
ανατριχιαστικές λεπτομέρειες για το πώς ο ζωγράφος των παραμορφωμένων ρολογιών
επέτρεψε στον εαυτό του να καταστραφεί από μια διαβολική σύζυγο!
Η Ελενα
Ντιακάνοφ Ντεβουλίνα γεννήθηκε στη Ρωσία το 1894. Ο πατέρας της ήταν δημόσιος
υπάλληλος και η μητέρα της συγγραφέας παιδικών βιβλίων. Πολύ γρήγορα η Γκαλά
ερωτεύτηκε τον νεαρό γάλλο ποιητή Πολ Ελυάρ, με τον οποίο παντρεύτηκαν ένα
χρόνο αργότερα. Φαίνεται πάντως ότι ο Ελυάρ δεν κατάφερνε να ικανοποιήσει τις
σεξουαλικές ορέξεις της συζύγου του, η οποία έψαχνε διαρκώς για νεαρούς και
όμορφους άνδρες. Και μάλιστα δεν δυσκολευόταν καθόλου να τους βρει χάρη στο
μικροκαμωμένο αλλά πανέμορφο σώμα της και στο έντονα προκλητικό βλέμμα της.
Ενας από τους πρώτους παράνομους εραστές της ήταν ο γερμανός ντανταϊστής Μαξ
Ερνστ.
Φαίνεται
ότι μόνο μια μικρή λεπτομέρεια θα μπορούσε να σταθεί εμπόδιο στον δρόμο της
αδίστακτης γυναίκας: ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα! Ο Λόρκα, ο οποίος εκείνη την
περίοδο ακριβώς ετοιμαζόταν να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους ποιητές της
Ισπανίας, ήταν ο μεγάλος έρωτας του Νταλί και φαίνεται ότι είχε ασκήσει
σημαντική επιρροή στα πρώτα έργα του. Παρ' όλα αυτά, η Γκαλά κατάφερε εύκολα να
μαγέψει τον Νταλί και να τον κάνει να ξεχάσει τον νεαρό αγαπημένο του.
Ο Νταλί δεν
ήταν σίγουρα ένας από τους «πρωτεργάτες» του σουρεαλισμού. Μια προηγούμενη
γενιά σουρεαλιστών ζωγράφων, όπως ο Ερνστ, ο Μιρό, ο Τανγκί καθώς και ο ποιητής
Αντρέ Μπρετόν, άνοιξαν τον δρόμο στον νεαρό τότε ζωγράφο. Φαίνεται πάντως ότι ο
σουρεαλισμός ήταν φτιαγμένος για τον Νταλί αλλά και ο Νταλί φτιαγμένος για τον
σουρεαλισμό! Και η Γκαλά αποτέλεσε ακριβώς την αιτία ανόδου του ζωγράφου αλλά
και τον βασικό καταλύτη για την τελική πτώση του.
Ο γάμος
τους έγινε το 1934. Σύμφωνα με τον συγγραφέα της βιογραφίας, η Γκαλά κατάφερε
σύντομα να μετατρέψει τον Νταλί σε ένα τέρας υπερβολής και μεγαλομανίας, όπως
εξάλλου ήταν και η ίδια. Ο Νταλί αποποιήθηκε ακόμη και τη φιλελεύθερη ιδεολογία
που στα νεανικά του χρόνια μοιραζόταν με τους αγαπημένους συμμαθητές του, τον
Λόρκα και τον Μπουνιουέλ. Ο Σαλβαντόρ Νταλί, χάρη στη διαβολική σύζυγό του,
είχε πλέον γίνει ένας φανατικός οπαδός του ολοκληρωτισμού και ως εκ τούτου
τρομερός εχθρός των Εβραίων. Ο Αντρέ Μπρετόν, ο οποίος αποτελούσε τότε μια πολύ
σημαντική δύναμη για τα γαλλικά γράμματα, αποφασίζει τότε να αποκηρύξει τον
Νταλί και να τον εξοβελίσει από την ομάδα των σουρεαλιστών! Η περίοδος της
μεγάλης ακμής του Νταλί κράτησε λιγότερο από 10 χρόνια. Οταν αργότερα
υποσχέθηκε να επιστρέψει στον κλασικισμό, φαίνεται ότι δεν διέθετε πλέον ούτε
την ικανότητα ούτε τον χρόνο ούτε και την υπομονή να το κάνει. Ο «κλασικισμός»
του Νταλί δεν ήταν τίποτε άλλο από ένα ακαδημαϊκό κιτς!
Μετά το
1960 ο καλλιτέχνης χρειαζόταν να δουλεύει σκληρά και να ασχολείται με
απαξιωτικά για το εύρος του ως ζωγράφου έργα προκειμένου να ικανοποιεί κάθε
επιθυμία της αχόρταγης συζύγου του. Η Γκαλά είχε προσθέσει εν τω μεταξύ στη
«συλλογή» της μια σειρά διάσημους και μη εραστές τους οποίους δεχόταν, εν
γνώσει του συζύγου της, σε έναν πύργο που ο ίδιος της είχε αγοράσει! Οταν τα
έξοδα της Γκαλά ξεπέρασαν κάθε όριο, ο Νταλί διόρισε κάποιους διαχειριστές της
μεγάλης περιουσίας του, που όμως δεν δρούσαν, ως φαίνεται, πάντοτε προς όφελός
της!
Αργότερα ο
Νταλί άρχισε να πέφτει σε βαθιά κατάθλιψη και η Γκαλά, θέλοντας ίσως να τον
δηλητηριάσει, άρχισε να του δίνει μεγάλες ποσότητες υπνωτικών και αμφεταμινών
που, σύμφωνα με τον συγγραφέα του βιβλίου, του προκάλεσαν μια «μη αναστρέψιμη
νευρική κατάπτωση».
Η Γκαλά
πέθανε τον Ιούνιο του 1982 και ετάφη στην κρύπτη του πύργου της φορώντας ένα
κόκκινο φόρεμα του Ντιόρ! Και ενώ ο Νταλί είχε φθάσει στο σημείο να μισεί τη
γυναίκα του, μετά τον θάνατό της αισθάνθηκε ότι δεν μπορούσε να ζήσει χωρίς
αυτήν. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Σαλβαντόρ Νταλί ήταν πια ένας
άχρηστος και ανίκανος άνθρωπος που περνούσε τον περισσότερο καιρό στα
νοσοκομεία. Τελικά τον Ιανουάριο του 1989 ο μεγάλος σουρεαλιστής ζωγράφος άφησε
την τελευταία του πνοή και προς έκπληξη των δικών του ανθρώπων ζήτησε να ταφεί
στο Θεατρικό Μουσείο που ο ίδιος είχε ιδρύσει και όχι δίπλα στη γυναίκα που
σημάδεψε την πολυτάραχη ζωή του!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου